No
és viable seguir contaminant l’atmosfera amb els fums dels vehicles
particulars que, per desplaçar-se de Gandia a Oliva, Dénia, Benidorm o
Alacant, necessàriament, han d’agafar les persones o l’autobús, amb
horaris més que insuficients. No és viable, ni decent, que es diga a
l’estudi informatiu del Ministeri de Foment sobre el Tren de la Costa
que atenent a criteris de rendibilitat financera i socioeconòmica del
projecte i, també, des del punt de vista de l’interès de la societat, en
el seu conjunt, cap de les quatre fases del tren són rendibles. Parlem
de viables i rendibles per a “la societat en el seu conjunt”. És
rendible per a la societat en el seu conjunt algun quilòmetre de la
xarxa de l’AVE? En concret, l’estació de l’AVE de Guadalajara, que està a 10 km del centre de la ciutat, en Yebes, i té una mitja diària de 70 passatgers, és viable per al “conjunt de la societat”? Però hi ha moltes més vies inviables. La xarxa radial d’autopistes de Madrid, totes en fallida financera, que, probablement, acabarem pagant entre tots i totes, és a dir, el Ministeri de Foment, probablement, tinguera informes de viabilitat tan fiables com el que ara diu que es inviable el Tren de la Costa.
Però es van fer quilòmetres i quilòmetres d’autopistes de peatge que no
agafa ningú. Era viable socioeconòmicament i del del punt de vista de “la societat en el seu conjunt” portar a València la Fórmula 1? O la Ciutat de la Llum d’Alacant era viable? O l’Aeroport de Castelló era viable?
Joan Francesc Peris |
És viable -i, potser, aquí estiga el fons de la qüestió- el negoci
d’algunes empreses privades, històricament relacionades amb els
Ministeris de Foment i de Transports, que serien les primeres
perjudicades si s’obrira una nova línia de transport ferroviari de
Gandia-Oliva-Dénia-Benissa.
És viable el negoci del peatge de l’Autopista AP-7,
una de les més cares d’Europa, que ha estat prorrogat repetides vegades
-la darrera vegada de 2006 fins el 2019. Aquesta darrera pròrroga suposa
la participació d’AUMAR en el ”superviable i rendible financerament” gran projecte de la Terra Mítica de l’inoblidable senyor Zaplana. No oblidem tampoc els interessos de les empreses d’autobusos que fan la línia València-Alacant.
El tren València-Dénia, que d’alguna manera seria
reposar el que ja existia històricament, si comptem que a Gandia
arribava el Dénia-Carcaixent, vist en el total del trajecte de València
fins a Dénia, és viable econòmica i socialment i de molt d’interès per a
la societat. No hi ha plenari d’Ajuntament que no l’haja reclamat en
les comarques de la Safor i de la Marina. No es pot entendre que un
consulting que fa informes per al Ministeri de Foment puga dir que per a
la societat en conjunt no és d’interès. És més que evident que la
inviabilitat o no d’un projecte és qüestió pura i simplement de “voluntat política”.
És de veres que estem en crisi i tenim molt de dèficit -algun dia
sabrem el dèficit que arrosseguem en infraestructures ferroviàries per
les inversions i el manteniment diari de la xarxa de l’AVE-,
però també és cert que s’ha de prioritzar i, ara més que mai, un govern
viable seria aquell que té com a objectiu el canvi de model de
transport dintre d’una política global contra el canvi climàtic i, aquí,
té un paper fonamental que desenvolupar el ferrocarril convencional i
de rodalies. Si volem que el Planeta siga viable per a l’espècie
humana, hem de construir tren com el de Gandia-Oliva-Dénia, però més
prompte que tard.
Cap comentari: